Grażyna Bacewicz

Twórczość - Katalog chronologiczny

1920

Marsz na fortepian

1924

Temat z wariacjami na fortepian
Cztery preludia na fortepian
I. Moderato, II. Allegro, III. Andantino, IV. Preludium

1927

Pieśń na skrzypce i fortepian
Preludium i fuga na fortepian
Preludium nr 2 na fortepian
Trzy fugi na fortepian
Chciałbym na głos i fortepian

1928

Podwójna fuga na kwartet smyczkowy
Preludium na fortepian
Kyrie eleison. Fuga na chór a cappella

1929

Sinfonietta na orkiestrę smyczkową
I. Adagio – Molto allegro – Adagio, II. Fuga podwójna. Molto allegro
Różowe w polu powoje na sopran i fortepian do słów nieznanego autora
I Sonata na skrzypce i fortepian
I. Allegro, II. Moderato, III. Adagio sostenuto, IV. Presto
Allegro na fortepian

1930

Kwartet smyczkowy
Allegro moderato, II. Molto adagio, III. Fuga. Allegro molto moderato
Pięć utworów na kwartet fletowy
I. Allegro ritmico, II. Adagio, III. Giocoso, IV. Andantino malincolico, V. Allegro
Oj Matulu na sopran i fortepian do słów Celiny Danglówny
Sonata fortepianowa
I. Moderato e maestoso, II. Adagio, III. Fuga podwójna. Allegro ben moderato

1931

II Kwartet smyczkowy (zniszczony przez kompozytorkę)
Poemat na skrzypce i fortepian
Suita na orkiestrę
I. Sinfonia. Molto adagio, II. Danse antique. Tempo di menuetto, III. Quasi air. Andante, IV. Danse moderne. Allegro, V. Passacaglia. Andante

1932

Toccata na fortepian
Trzy karykatury na orkiestrę
I. Mr. J. J. Vivace [Józef Jarzębski], II. Mr. G. F. Moderato maestoso [Grzegorz Fitelberg], III. Mr. K. S. Allegro [Kazimierz Sikorski]
Trois pièces caractéristiques (Trzy utwory charakterystyczne) na fortepian
I. Allegretto, II. Moderato, III. Vivace
Witraż na skrzypce i fortepian
Kaprys (nr 1) na skrzypce i fortepian
Kaprys (nr 2) na skrzypce i fortepian
Kwintet na flet, obój, klarnet, fagot i róg
I. Allegro, II. Air: Andante, III. Allegretto, IV. Vivo
De profundis clamavi ad Te, Domine. Psalm CXXX na głosy solowe, chór i orkiestrę

1933

Sonatina na fortepian
I. Allegro ma non troppo, II. Andante, III. Vivace
Karol Szymanowski, Harnasie – transkrypcja na 2 fortepiany (wyciąg)

1934

Scherzo na fortepian
Partita na skrzypce i fortepian
I. Allegro, II. Andante, III. Vivo
Suita dziecięca na fortepian
I. Prelude, II. Marsz, III. Walc, IV. Kołysanka, V. Burleska, VI. Minuet, VII. Gavotte, VIII. Scherzino
Andante i Allegro na skrzypce i fortepian
Pieśń litewska na skrzypce i fortepian
Wariacje na temat ludowej pieśni litewskiej na skrzypce z fortepianem
Róże na głos i fortepian do słów z poezji arabskiej w przekładzie Leopolda Staffa

1935

Trzy groteski na fortepian
I. Molto allegro, II. Allegro ma non troppo, III. Vivo
Partita na skrzypce solo (nowa wersja: 1939)
I. Allegro, II. Andante, III. Vivo
Sinfonietta na orkiestrę smyczkową
I. Allegro, II. Andane, III. Vivace
Trio na obój, skrzypce i wiolonczelę
I. Adagio – Molto allegro, II. Andante, III. Vivo

1936

Sonata na obój i fortepian
I. Allegro ma non troppo, II. Tempo di valse, III. Vivace
Andante i Allegro na skrzypce i fortepian
Mów do mnie, o miły na głos i fortepian do słów Rabindranatha Tagore w przekładzie Jana Kasprowicza

1937

I Koncert skrzypcowy
I. Allegro, II. Andante, III. Vivace

1938

Symfonia
I. Allegro energico, II. Andante, III. Scherzo, IV. Molto allegro
I Kwartet smyczkowy
I. Moderato – Più mosso, II. Tema con variazioni. Andante tranquillo, III. Vivo
Trzy pieśni arabskie na tenor i orkiestrę do słów z poezji arabskiej w przekładzie Leopolda Staffa
Mamidło, Inna, Samotność
Trzy pieśni arabskie na sopran i fortepian do słów z poezji arabskiej w przekładzie Leopolda Staffa
Mamidło, Inna, Samotność

1941

I Sonata na skrzypce solo
I. Allegro, II. Adagio, III. bez oznaczenia, IV. Variazioni
Trzy preludia na fortepian
I. Allegro moderato, II. Allegro, III. Allegretto

1942

Sonata fortepianowa
I. Allegro, II. Largo, III. Molto allegro

1943

II Kwartet smyczkowy
I. Allegro ma non troppo, II. Andante, III. Allegro
Suita na dwoje skrzypiec
I. Allegro, II. Andante, III. Vivo, IV. Tempo di menuetto, V. Allegro, VI. Andante: Fughetta, VII. Allegro
Uwertura na orkiestrę

1945

II Koncert skrzypcowy
I. Allegro, II. Andante, III. Vivo
Sonata da camera na skrzypce i fortepian
I. Largo, II. Allegro, III. Tempo di minuetto, IV. Andante sostenuto, V. Gigue: Molto allegro
Łatwe duety na tematy ludowe na dwoje skrzypiec
I. Prelude. Żwawo, II. Krakowiak. Niezbyt szybko, III Nocturne. Niezbyt wolno, IV. Krakowiak Szybko, V. Piosenka. Niezbyt wolno, VI. Marsz groteskowy. Wesoło, VII. Kujawiak. Wolno i szeroko
Concertino na skrzypce i fortepian
I. Allegro moderato, II. Romance: Andante, III. Finale: Vivace
Suita „Pod strzechą” na mały zespół orkiestrowy
I. Gawęda. Allegro, II. Krakowiak, III. Piosenka. Andante, IV. Kujawiak. Largo
I Symfonia
I. Allegro moderato, II. Andante, III. Scherzo. Vivo, IV. Finale. Allegro
Legenda na skrzypce i fortepian
Scherzo na skrzypce solo
Farfarello, Róża – muzyka teatralna
O Janku co psom szył buty – muzyka teatralna

1946

Andante sostenuto na wiolonczelę i organy
II Sonata skrzypcowa
I. Allegro, II. Andante, III. Scherzo: Vivace, IV. Finale: Allegro molto
Kaprys (nr 3) na skrzypce i fortepian
Łatwe utwory na skrzypce i fortepian (zeszyt 1)
I. Preludium: Allegro moderato, II. Melodia: Moderato, III. Marsz: Allegro moderato, IV. Kołysanka: Andante, V. Scherzino: Allegretto
Symfonia na orkiestrę smyczkową
I. Allegro ma non troppo, II. Adagio, III. Allegretto, IV. Temat z wariacjami
Suita „Ze starej muzyki” na mały zespół (według muzyki Tartiniego, Lully’ego, Leclaire’a, Rameau i Varaciniego)

1947

Suita na orkiestrę kameralną
I. Groteska, II. Piosenka, III. Gawot, IV. Marsz
Oto jest noc na głos i fortepian do słów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego
Rozstanie na głos i fortepian do słów Rabindranatha Tagore w przekładzie Jana Kasprowicza
III Kwartet smyczkowy
I. Allegro ma non troppo, II. Andante, III. Vivo
Introdukcja i capriccio na orkiestrę
Trio na obój, klarnet i fagot
Karol Szymanowski, Preludium h-moll – transkrypcja na skrzypce i fortepian
Capriccio według 24 Kaprysu Paganiniego na skrzypce i fortepian

1948

III Koncert skrzypcowy
I. Allegro molto moderato, II. Andante, III. Vivo
III Sonata na skrzypce
I. Allegro moderato, II. Adagio, III. Scherzo. Vivo, IV. Finale. Andante
Kantata Olimpijska na chór mieszany i orkiestrę do słów Pindara w przekładzie J. Wernikowskiego
Koncert na orkiestrę smyczkową
I. Allegro, II. Andante, III. Vivo
Taniec polski na skrzypce i fortepian
Łatwe utwory na klarnet i fortepian
I. Vivo, II. Andante, III. Allegro non troppo, IV. Andante, V. Vivo
Szkice ludowe na orkiestrę
Smuga cienia na głos i fortepian do słów Władysława Broniewskiego

1949

Kaprys polski na skrzypce solo [opracowania na skrzypce i orkiestre, na klarnet i fortepian, na altówkę, na wiolonczelę]
Koncert fortepianowy
I. Allegro moderato, II. Andante, III. Allegro
Melodia na skrzypce i fortepian
Rapsodia polska na skrzypce i orkiestrę
Kwartet na czworo skrzypiec
I. Allegretto – Allegro giocoso, II. Andante tranquillo, III. Molto allegro
Łatwe utwory na skrzypce i fortepian (zeszyt 2)
I. Etiuda: Allegro, II Kołysanka: Andantino, III. Groteska: Allegro (tempo de marcia), IV. Wspomnienie: Allegretto, V. Capriccio: Allegro ma non troppo
Krakowiak koncertowy na fortepian
Etiuda na fortepian
I Sonata na fortepian
I. Moderato, II Andante sostenuto, III. Scherzo: Molto allegro, IV. Finale: Molto allegro
Taniec polski na skrzypce i orkiestrę
Oberek nr 1 na skrzypce i orkiestrę
Groteska na orkiestrę
Konrad Wallenrod – muzyka teatralna

1950

Taniec antyczny na skrzypce i fortepian
Serenada na orkiestrę
IV Sonata na skrzypce solo
I. Moderato, II. Andante ma non troppo, III. Scherzo. Molto vivo, IV. Finale. Con passione
Suita tańców polskich na orkiestrę
I. Vivo, II. Andante, III. Allegretto, IV. Oberek
Edvard Grieg, Nokturn C-dur – transkrypcja na skrzypce i fortepian

1951

IV Kwartet smyczkowy
I. Andante – Allegro molto, II. Andante, III. Allegro giocoso
II Symfonia
I. Con passione, II. Lento, III. Scherzo. Vivo, IV. Finale. Allegro moderato
Mazur na orkiestrę
IV Koncert skrzypcowy
I. Allegro non troppo, II. Andante tranquillo, III Vivace
Taniec mazowiecki na skrzypce i fortepian, na wiolonczelę i fortepian, na wiolonczelę i orkiestrę

I Koncert wiolonczelowy
I. Allegro non troppo, II. Andante tranquillo, III. Finale: Allegro giocoso

V Sonata skrzypcowa
I. Moderato, II. Nocturne: Andante dolcissimo, III. Finale: Allegro inquietamente
Nokturn na skrzypce i orkiestrę (opracowanie II części V Sonaty skrzypcowej)

1952

I Kwintet fortepianowy
I. Moderato molto espressivo, II. Presto, III. Grave, IV. Con passione
Kołysanka na skrzypce i fortepian
Oberek (nr 2) na skrzypce i fortepian
Kaprys (nr 2) na skrzypce solo
Taniec słowiański na skrzypce i fortepian
Dwie etiudy na fortepian
I. Etiuda, II Etiuda tercjowa
III Symfonia
I. Drammatico, II. Andante, III. Vivace, IV. Finale: Moderato

1953

IV Symfonia
I. Appassionato–Allegro inquieto, II. Adagio, III. Scherzo: Vivace, IV. Adagio mesto-Allegro furioso
II Sonata fortepianowa
I. Maestoso, II. Largo, III. Toccata: Vivo
Rondino na fortepian
Z chłopa król – balet w trzech obrazach do libretta Artura Marii Swinarskiego według komedii Piotra Baryki
Suita z muzyki do baletu Z chłopa król na orkiestrę
I. Kujawiak, II. Walc, III. Polka, IV. Siciliana, V. Passepied, VI. Mazur

1954

Tryptyk ludowy na chór i orkiestrę do słów ludowych
I. Oryl. Andantino, II. Pieśń. Andantino, III. Oberek
Polska uwertura na orkiestrę
Humoreska na skrzypce i fortepian
V Koncert skrzypcowy
I. Deciso, II. Andante, III. Vivace
Dwa utwory na klarnet i kwartet smyczkowy
I. Andante, II. Vivace

1955

Nad wodą wielką i czystą na głos i fortepian do słów Adama Mickiewicza
Dzwon i dzwonki na głos i fortepian do słów Adama Mickiewicza
Boli mnie głowa na głos i fortepian do słów Grażyny Bacewicz
Sonatina na obój i fortepian
I. Allegretto, II. Kanon. Lento, III. Allegro ma non troppo
V Kwartet smyczkowy
I. Moderato, II. Scherzo (Fuga): Giocoso, III Corale: Largo, IV. Variazioni: Allegro
Sonatina na fortepian
I. Allegro non troppo, II. Melodia: Lento, III. Oberek: Giocoso
Partita na skrzypce i fortepian
I. Prelude: Grave, II. Toccata: Vivace, III. Intermezzo: Andantino melancolico, IV. Rondo: Presto
Partita na orkiestrę
I. Prelude: Grave, II. Toccata: Vivace, III. Intermezzo: Andantino melancolico, IV. Rondo: Presto

1956

Dziesięć etiud na fortepian
I. Allegro non troppo, II. Vivace, III. Allegretto, IV. MM = 96, V. Andante, VI. MM = 180, VII. Giocoso, VIII. MM = 69, IX. Presto, X. Allegro
Wesoły oberek na orkiestrę
Sroczka na głos i fortepian do słów ludowych

1957

Wariacje na orkiestrę
VI Koncert skrzypcowy
I. Allegro leggiero – Poco meno mosso, II. Largo, III. Giocoso
W dżungli – muzyka filmowa
Wycieczka – muzyka filmowa

1958

II Sonata na skrzypce
II Sonata na altówkę (transkrypcja: Stefan Kamasa)
Muzyka na smyczki, trąbki i perkusję
I. Allegro, II. Adagio, III. Vivace

1959

Oberek noworoczny na orkiestrę
Przygoda Króla Artura – opera radiowa do libretta Edwarda Fischera według legendy staroceltyckiej
Z tych pagórków – piosenka dziecięca
Nie-boska Komedia – muzyka teatralna
Wiosenne przygody krasnala Hałabały – muzyka filmowa

1960

VI Kwartet smyczkowy
I. Andante – Vivo – Andante, II. Vivace, III. Grave, IV. MM=114
Szklarz – piosenka dziecięca
Gile – piosenka dziecięca
Troilus and Cressida – muzyka teatralna
Makbet – muzyka teatralna
Marysia i krasnoludki – muzyka filmowa

1961

Pensieri notturni na orkiestrę kameralną
Sprawa – muzyka teatralna

1962

Koncert na wielką orkiestrę
I. Allegro, II. Largo, III. Vivo, IV. Allegro non troppo

1963

II Koncert wiolonczelowy
I. Allegro (fantastico), II. Adagio, III. Allegro
Kwartet na cztery wiolonczele
I. Narrazione, II Riflessioni

1964

Acropolis – kantata na chór i orkiestrę do słów Stanisława Wyspiańskiego
Esik w Ostendzie – balet do libretta Lecha Terpiłowskiego według Tadeusza Boya Żeleńskiego

1965

Inkrustacje na róg i zespół kameralny
I. Moderato generoso, II. Andante melancolico, III. Giocoso
VII Koncert skrzypcowy
I. Tempo mutabile, II. Largo, III. Allegro
II Kwintet fortepianowy
I. Moderato-Allegro-Molto allegro, II. Larghetto, III. Allegro giocoso
VII Kwartet smyczkowy
I. Allegro, II. Grave, III. Con vivezza
Trio na obój, harfę i perkusję
I. Moderato generoso, II. Andantino melancolico, III. Giocoso
Mały tryptyk na fortepian
I. MM = 72, II. MM = 104, III.MM = 116
Musica sinfonica in tre movimenti na orkiestrę
I. Tesi, II. Dialogo, III. Gioco
Divertimento na orkiestre smyczkową
I. Allegro, II. Adagio, III. Giocoso
Balladyna – muzyka teatralna
Mazepa – muzyka teatralna

1966

Koncert na dwa fortepiany i orkiestrę
I. Tempo mutabile, II. Larghetto, III. Vivace
Contradizione na orkiestrę kameralną
I. Grave, II. Acuto
Esquisse na organy

1967

In una parte na orkiestrę
Rybki na fortepian

1968

Zaloty na chór męski do słów Adama Mickiewicza
Koncert na altówkę
I. Moderato, II. Andante, III. Molto allegro
Cztery kaprysy na skrzypce
I. Grandioso, II. MM = 88, III. MM = 112, IV. MM = 76

1969

Pożądanie – balet do libretta Mieczysława Bibrowskiego według Le desir attrape par la queue P. Picassa (dokończony przez Bogusława Madeya)

Dzieła niedatowane

Andante na skrzypce i fortepian (lata 30.)
Sonatina na fortepian (lata 30.)
I. Allegro, II. Andante, III. Vivace
Suita na fortepian (zaginiona) (lata 30.)
Opracowanie III cz. Odwiecznych pieśni Mieczysława Karłowicza na fortepian (Pieśń o Wszechbycie) (lata 30.)
Sonata na fortepian (lata 40.)
I. Allegro, II. Andante misterioso, III. Vivace
Uwertura na orkiestrę kameralną (lata 50.)
Suita taneczna na orkiestrę kameralną (lata 50.)
W tempie marsza na fortepian (lata 50.)
Dwie miniatury na fortepian (lata 50.)